Saltare la navigazione

Le caratteristiche

Riconosciamo il canto gregoriano...

Entrando in una chiesa, può capitarci di ascoltare un canto che si diffonde nella penombra delle sue navate.

L'effetto è suggestivo, l'impressione è di un qualcosa di fortemente spirituale. Ma... è canto gregoriano?

Per esserne certi, dobbiamo ascoltarlo con attenzione e verificare se abbia una identità precisa...

Il canto gregoriano si contraddistingue infatti per le seguenti caratteristiche:

  • è privo di accompagnamento strumentale;
  • ha il testo in latino;
  • è omofono, o monodico, cioè cantato in coro ad una sola voce;
  • è privo di ritmo “musicale”: segue infatti il ritmo della parola.

Solo in presenza di queste caratteristiche, possiamo affermare che il canto che abbiamo sentito è un canto gregoriano.

Ascolta il Dies irae, sequenza di Tommaso da Celano: ritroverai le caratteristiche di cui abbiamo parlato.

Il testo del Dies irae

Dies irae, dies illa:
solvet saeculum in favilla,
teste David cum Sibylla.

Quantus tremor est futurus,
quando iudex est venturus,
cuncta stricte discussurus!

Tuba, mirum spargens sonum
per sepulchra regïonum,
coget omnes ante thronum.

Mors stupebit et natura,
cum resurget creatura,
iudicanti responsura.

Liber scriptus proferetur,
in quo totum continetur,
unde mundus iudicetur.

Iudex ergo cum sedebit,
quidquid latet apparebit,
nil inultum remanebit.

Quid sum miser tunc dicturus,
quem patronum rogaturus,
cum vix iustus sit securus?

Rex tremendae maiestatis,
qui salvandos salvas gratis,
salva me, fons pietatis!

Recordare, Iesu pie,
quod sum causa tuae viae,
ne me perdas illa die.

Quaerens me sedisti lassus,
redimisti crucem passus:
tantus labor non sit cassus.

Iuste iudex ultionis,
donum fac remissionis
ante diem rationis.

Ingemisco tamquam reus,
culpa rubet vultus meus:
supplicanti parce, Deus.

Qui Mariam absolvisti,
et latronem exaudisti,
mihi quoque spem dedisti.

Preces meae non sunt dignae,
sed tu bonus fac benigne,
ne perenni cremer igne.

Inter oves locum praesta
et ab haedis me sequestra
statuens in parte dextra.

Confutatis maledictis,
flammis acribus addictis,
voca me cum benedictis.

Oro supplex et acclinis,
cor contritum quasi cinis:
gere cura mei finis.

Lacrymosa dies illa
qua resurget ex favilla
iudicandus homo reus:

huic ergo parce, Deus.
Pie Iesu Domine,
dona eos requiem.